Hoe een poster ontwerpen en een poster afdrukken

Als je een poster moet maken (voor jezelf of voor een klant), heb je misschien geen idee waar te beginnen. Misschien denk je dat het ontwerpen van een grote poster niet anders is dan het ontwerpen van een visitekaartje of folder, maar dit is in de meeste gevallen niet waar. Zelfs als je een ervaren ontwerper bent, kan het een enorme taak zijn om een geweldige poster te maken. Zeker als je geen eerdere ervaring hebt met het ontwerpen van een poster en een poster afdrukken. Het kan dan heel lastig zijn om te weten waar je moet beginnen. Bovendien maken veeleisende klanten met steeds krapper wordende budgetten (vaak met enorm optimistische deadlines er bovenop), je taak niet eenvoudiger. Het grootste probleem is dat de meeste ontwerpers simpelweg aannemen dat een poster vooral mooi moet zijn en niets anders. Dit is een fatale fout. Er zijn eigenlijk heel wat factoren waar je rekening mee moet houden bij het ontwerpen van een poster en een poster afdrukken. Om eerlijk te zijn, veel ontwerpers houden nog niet voor de helft rekening met deze factoren. Zelfs als je eenmaal voorbij de ontwerpfase bent, is er nog steeds het uiterst complexe probleem van het daadwerkelijk afdrukken van je poster. Ook hier raken zelfs de grootste ontwerpers in de war.

Poster afdrukken: zorg eerst voor een goed ontwerp

Als ontwerper is het eenvoudig om elk nieuw project te zien als ‘gewoon een andere ontwerpopdracht’, maar je mag niet vergeten dat elk ontwerp altijd een doel heeft. Het doel van elke poster is in wezen om een gewenste boodschap aan een bepaalde groep mensen over te brengen. De poster moet zijn doelgroep informeren over een film, evenement, productlancering, campagne, iets persoonlijks of wat dan ook. Dit doel moet bereikt worden op de meest simplistische en visueel verleidelijke manier mogelijk (dat is waar je expertise als ontwerper binnenkomt). Zonder een duidelijk plan is het gemakkelijk om je te laten meeslepen bij het ontwerpen van een poster en een poster afdrukken, wat uiteraard uit de hand kan lopen. Daarom is het doel van je poster achterhalen en het begrijpen van de doelgroep het eerste wat je moet doen. Hierdoor vermijd je een rommelig ontwerp, volgepakt met zinloze informatie en woorden. Je zult hierdoor ook leren hoe je effectief kunt communiceren met het publiek waar je je op richt. Stel jezelf deze vragen:

  • Wat is de gewenste boodschap?
  • Wie is de doelgroep?
  • Welke informatie moet de poster geven?
  • Wat is het algemene doel van de poster?

Printen met voorbereiding

Hoewel we het bovenstaande ontwerpproces van een poster hebben aangepakt, is er nog veel om over na te denken als het gaat om een poster afdrukken. Zelfs als je het meest perfecte ontwerp ter wereld hebt, kun je alsnog een afgedrukt product van lage kwaliteit krijgen als je je niet goed voorbereidt op het afdrukproces. Het is dit proces van het converteren van digitale ontwerpen naar een poster afdrukken dat de meeste ontwerpers hindert, omdat het een zeer complex proces kan zijn in vergelijking met het ontwerpen van een poster om te delen op sociale media. Zonder een goede voorbereiding zou je een erg ongelukkige klant rijker kunnen worden en misschien duizenden euro’s aan je neus zien voorbijgaan. Dus, als je van plan bent om te kiezen voor een poster afdrukken voor jezelf of een flinke oplage van het posterontwerp voor een klant en dit eerste afdrukproces liever aan mensen overlaat die het vak kennen, neem dan contact op met Print Select printselect.nl. Zij kunnen je wegwijs maken, zodat een volgende poster afdrukken voor jou een makkie wordt.